Slapen in Coronatijd

01-05-2020 - Mireille Dobbelaar

 

Het belang van een goede nachtrust.

Het is heel goed mogelijk dat u de laatste weken meer wakker bent dan normaal. Door de coronacrisis worden we de hele dag bewust en onbewust geconfronteerd met negatief nieuws waardoor we meer piekeren en ons misschien wel meer zorgen maken. Helaas is dit juist niet bevorderlijk voor onze slaap.

 

Waarom is slapen belangrijk?

Slapen zorgt voor het fysieke herstel, het psychologische herstel en het mentale herstel. Je lichaam krijgt letterlijk rust. Door te dromen verwerk je indrukken en emoties van de dag en je brein beslist welke indrukken je behoudt, verwijdert en verandert. Iedereen heeft tussen de 6 a 8 uur slaap nodig om zich goed te voelen en om voldoende kracht te hebben om eventuele virussen te bestrijden.

Belangrijke tips om goed te kunnen slapen:

  • Kwaliteit. Probeer voor het slapen je hoofd leeg te maken, door geen moeilijke dingen meer te doen of te bespreken. Vermijd ’s avonds licht en zoek juist overdag licht op. Dim ’s avonds zoveel mogelijk het licht in je omgeving en vermijd het gebruik van digitale beeldschermen. Eet 2 uur voordat je gaat slapen niets meer, vermijd ook suiker en zware vetten. Misschien bespaar je nu tijd omdat je bijv. niet in de file staat. Gebruik deze tijd om meer te ontspannen. Zorg voor korte momenten van lichaamsbeweging, zorg voor afwisseling in je dag. Probeer eens stressverminderde technieken uit als slapen wat minder lukt. Denk hierbij aan  yoga, mindfulness, ademhalingsoefeningen.
  • Timing. Zorg voor vaste bedtijden. Bewaar de regelmaat in het uur dat je gaat slapen en ook in het uur dat je opstaat. Hierdoor zal je slaapwaaksysteem beter werken.
  • Niet te veel bezig zijn met beter willen slapen. Door heel erg bezig te zijn met het niet kunnen slapen en beter willen slapen, hoe meer je je slaap wegduwt en hoe actiever je wordt. Niet bevorderlijk voor een goede nachtrust dus.

Avondritueel

 Een avondritueel kan je slaap bevorderen. Een optimaal avondritueel bestaat uit 3 stappen;

  • Bedenk ruim van te voren wat je nodig hebt voor de volgende dag: kleding, sleutels, papieren etc., zodat je hier ’s nachts niet aan hoeft te denken.
  • Persoonlijke verzorging.  Een warm bad of douche kan voor extra ontspanning zorgen.
  • Relaxen. Door bijvoorbeeld een uur voor het naar bed gaan een boek te lezen, rustige muziek te luisteren of een meditatieoefening te doen kun je beter inslapen.

Wilt u een betere nachtrust, uw slaapoefentherapeut kan u verder helpen.